Keresés a hírekben

Az ipar 4.0 stratégiaalkotás fontos lépése: a SWOT-elemzés
Szerző: Fábián Zoltán
Egy vállalkozás ipar4 fejlesztési irányának meghatározásához számtalan tényezőt érdemes figyelembe venni. „A SWOT-elemzéssel feltérképezhetjük egy piac, iparág, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Az elemzés leggyakrabban az üzleti terv részét képezi: bankok, vagy befektetők számára készül, hogy látható legyen az üzleti tervben, melyek a megtérülés esélyei, arányai.” (Forrás: Wikipédia)
Az angolszász menedzsmentkultúrából származó SWOT mozaikszó 4 szó kezdőbetűjéből áll össze:

Az ipar 4.0 SWOT elkészítésének lépései:
Az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt résztvevői az utolsó két lépést több más menedzsmenteszköz felhasználásával, mintegy finomhangolásként a tervezési fázisban, az Egyszerű Fejlesztési Terv elkészítésekor határozzák meg.

Egy vállalkozás ipar4 fejlesztési irányának meghatározásához számtalan tényezőt érdemes figyelembe venni. „A SWOT-elemzéssel feltérképezhetjük egy piac, iparág, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Az elemzés leggyakrabban az üzleti terv részét képezi: bankok, vagy befektetők számára készül, hogy látható legyen az üzleti tervben, melyek a megtérülés esélyei, arányai.” (Forrás: Wikipédia)
Az angolszász menedzsmentkultúrából származó SWOT mozaikszó 4 szó kezdőbetűjéből áll össze:
- Strenghts – erősségek, azok a tényezők, amik jól működnek, vagy akár még jobbá tehetők
- Weaknesses – gyengeségek, azon jellemzők, melyek nem megfelelően működnek
- Opportunities – lehetőségek, olyan külső körülmények, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket
- Threats – veszélyek, olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és amellett, hogy csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek

Az ipar 4.0 SWOT elkészítésének lépései:
- Cél meghatározása: a vállalkozás erősítése, fejlesztése érdekében tett lépés, lehet az egy nagyobb beruházás, képzési program indítása, átszervezés, generációváltása cégvezetésben, felvásárlás, vagy akár új termék, termékkör kifejlesztése
- Adottságok és tényezők összegyűjtése, amelyek befolyással lehetnek célunk megvalósítására
- Csoportosítsa táblázatban:
- Erősségek – cél leérése érdekében segítségre lehetnek
- Mit csinál jobban, mint mások?
- Mit mondanak mások a vállalkozásról, mik az erősségei?
- Gyengeségek – mik hátráltatnak?
- Min lehetne javítani?
- Mit mondanak mások a vállalkozásról, mik a gyengeségei?
- Lehetőségek – külső tényezők, amelyek segíthetnek
- Milyen érdekes trendet, piaci irányzatokat lát?
- Hogy változnak az ügyfelek, miként változik a gazdaság, milyen Ipar4-es megoldásban, technológiában lát lehetőséged? Mit lenne érdemes elkezdeni, megvalósítani?
- Mit nem csinálnak jól a versenytársak?
- Veszélyek - hátráltató tényezők
- Milyen akadályok merülhetnek fel, mit kellene elkerülni?
- Mit csinálnak jobban a versenytársak?
- Milyen a vállalkozás számára kedvezőtlen trendek láthatók?
- Erősségek – cél leérése érdekében segítségre lehetnek
- Priorizálja és csak a lényegesek maradjanak!
- Kulcsfontosságú tényezők beazonosítása: minimális pénzügyi-, időbeli ráfordítással jelentősen befolyásolhatók.
- Stratégiai kérdések megválaszolása, akciótervezés: következtetések levonása, stratégiai irányvonalak kifejtése, meghatározni, hogy az erősségekre támaszkodva hogyan lehet kihasználni a lehetőségeket és elkerülni, kivédeni a veszélyeket. Miként lehet megszüntetni a gyengeségeket?
Az Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt résztvevői az utolsó két lépést több más menedzsmenteszköz felhasználásával, mintegy finomhangolásként a tervezési fázisban, az Egyszerű Fejlesztési Terv elkészítésekor határozzák meg.
Hazai termelő KKV-k leggyakoribb jellemzői Ipar 4.0 Mintagyárak kiemelt projekt, 111 helyszín felmérését követően, 2019. július |
|
Erősségek | Gyengeségek |
|
|
Lehetőségek | Veszélyek |
|
|